A maximalista,
teljesítményorientált ember sokkal szorongóbb, mint aki egyszerűen csak jó
munkát akar végezni. Egy ország boldogságszintje nagyban függ attól, mennyire
bízhatunk az ország vezetőiben, a cigánygyűlölők pedig nagy valószínűséggel
boldogtalanok. Szondy Mátéval, A boldogság tudománya című könyv szerzőjével
beszélgettünk. II. rész.
Azt írod a könyvedben,
hogy meglehetősen ingadozó, hogy az ember mikor, mennyire elégedett a családi életével.
Melyek a csúcspontok, és melyek a mélypontok a családi boldogság görbén?
Egy családnak is van úgynevezett életciklusa: megismerkedik
a pár, összeházasodnak, először még nincs gyerek, aztán jön az első, majd a
második gyerek, serdülnek, majd szép lassan kirepülnek, és a pár öregkorára
egyedül marad. A családtagok családi élettel való elégedettsége a ciklus során
folyamatosan változik. Két mélypont van, azaz ilyenkor vagyunk a legkevésbé
elégedettek: az egyik, amikor két évesnél fiatalabb gyerek van a családban, a
másik, amikor serdülő. A legboldogabbnak általában a kapcsolat elején érzi
magát a pár, illetve amíg még nincs gyerek, valamint, úgy tűnik, hogy miután
kiröpültek a gyerekek, újra van egy felívelés: az elégedettségi szint elérheti
akár az esküvő idején tapasztaltat is. Igaz, ezek amerikai adatok,
Magyarországon még nem készült ilyen felmérés.
Beszéltünk korábban
arról, hogy körülbelül 50 százalékban a pozitív érzések átélésére való hajlam
genetikailag meghatározott. Ha egy házaspár mindkét tagja tudja magáról, hogy
inkább borongósabb természetű, de szeretnék, ha gyermekeik boldogok lennének,
nekik mit tanácsolsz?
A gyerek boldogságával kapcsolatban a legfontosabb, hogy
maguk a szülők boldogok legyenek. Ha a két szülő nem boldog, a gyerek nehezen
lesz az. A szülőknek fel kell ismerniük, hogyan élhetik meg a boldogságot: azaz
meg kell találniuk azt az értelmes életcélt vagy tevékenységet, amelyben
áramlatélményt tudnak átélni, de ezt megtalálhatják a kapcsolatukban is, hiszen
a boldogság nagyon erősen függ az emberi kapcsolatoktól. Úgy adják tehát a
legnagyobb esélyt a gyereknek arra, hogy ő is jól érezze magát, ha van egy
kiegyensúlyozott házasságuk, valamint értik és támogatják egymást, az viszont
nem szükséges, hogy folyamatosan fülig érjen a szájuk.
De van itt egy nagy csapdalehetőség: amikor a szülő
nagyon-nagyon szeretné, hogy a gyereke boldog legyen, és ezért iszonyúan rá
fókuszál, önmagát teljesen háttérbe szorítva. Ezzel tényleg vigyázni kell.
Ismert a gyes-neurózis jelenség: az embert egyszerűen nem arra találták ki,
hogy három évig csak otthon legyen, és a gyerekével foglalkozzon, úgy elég
nehéz boldognak maradni. Értelmes, tartalmas életet kell élni, miközben persze
a gyerekre is figyelünk. Én épp ezért nem támogatom a gyesnek ismét három évre
való kitolását.
Azaz ne akarjon senki
tökéletes anya lenni, legyen csak elég jó anya.
Bruno Bettelheim gyerekpszichológus mondja, hogy elegendő
"elég jó anyának" lenni. Ha tökéletes anya, vagy tökéletes bármi
akarsz lenni, annak gyakorlatilag mindig szorongás a vége. Ha én a világ
legjobb könyvét akartam volna megírni, most nagyon rosszul érezném magam, mert
valamilyen szempontból biztos, hogy lehetett volna jobb.
Teljesítményorientált
világunk tehát csak szorongáshoz vezet, boldogsághoz biztos nem?
Pontosan. És itt jön be az ismeretterjesztés fontossága:
hogy elmondjuk, hogy persze, vágyjál arra, hogy te legyél a legjobb, de tudd,
hogy ennek az a következménye, hogy gyakran fogsz szorongani, folyamatosan
elégedetlen leszel a teljesítményeddel, és a társas kapcsolataid sem lesznek
olyan boldogok. Ha ez tudatosul az emberekben, és az önmagukkal szemben
támasztott igényeiket valahogy csökkentik, akkor már talán elég jó anyák és
elég jó feleségek is lesznek egyben.
Két embertípust különböztetnek meg a pszichológusok: a maximalizálókat és az
optimalizálókat. Tudományos tény, hogy a maximalizálók szorongóbbak,
elégedetlenebbek, kevésbé örülnek dolgoknak, mint az optimalizálók.
Megdöbbentő volt
olvasni a könyvedben, hogy mennyire könnyen hozzászokunk mindenhez, és itt most
nem csak az anyagi javakra gondolok, hanem a súlyos betegségekre is. Amihez
viszont nehezen adaptálódunk, az a válás és a megözvegyülés - mi ennek az oka?
Igen, nem csak a pozitív, hanem a negatív eseményekhez is,
például egy betegséghez is gyorsan hozzá tudunk szokni, amennyiben van egy
stabil szintje, amihez adaptálódhatunk. Már a hetvenes években egy gerincvelő
sérülteket vizsgáló kutatás kimutatta, hogy bár a betegség után jó pár hónapig
nagyon boldogtalanok voltak ezek az emberek, de körülbelül fél év után
visszaállt az eredeti szintre az elégedettségük, azaz képesek voltak
hozzászokni az új élethelyzethez. Nyilván ehhez az is kell, hogy az ember képes
legyen a céljait módosítani, és a megváltozott helyzetben is értelmes
tevékenységeket végezni. Egy gerincvelő sérült már ne arra vágyjon, hogy
lefutja a félmaratont, hanem inkább írjon könyvet, és utána ugyanolyan jól
érezheti magát, mintha maratont futott volna. Egy progrediáló, folyamatosan
romló betegséghez, például egy szklerózis multiplexhez viszont nem lehet
adaptálódni, nincs egy olyan stabil állapot, amihez hozzá lehetne szokni.
Egyébként evolúciós okokkal szokták azt magyarázni, hogy mi
az, amihez gyorsan hozzászokunk, és mi az, amihez nehezebben. Azokhoz a
dolgokhoz, eseményekhez adaptálódunk lassabban és nehezebben, amelyek
akadályozzák a génjeink továbbadását. Ilyen például a házastárs halála, vagy a
válás. Ez utóbbi esetben elképzelhető ugyan, hogy van már gyerek, azaz a gének
továbbadása megtörtént, de a házastárs támogatása hiányzik a gyerek
felneveléséhez.
Mi, magyarok a
nemzetközi boldogság felmérésekben rendre az utolsó harmadban végzünk. Hogyan
lehetne a társadalmi elégedettségi szintet növelni, egyáltalán volt már ország,
amely próbálkozott ezzel?
Azt, hogy mi, magyarok miért vagyunk hajlamosak a
boldogtalanságra, elsősorban a szocializmus által kiváltott tanult
tehetetlenséggel magyarázzák: azt éltük meg, hogy nem igazán tudjuk irányítani,
hogy mi történjen velünk. Az a generáció viszont, aki már a rendszerváltás után
nőtt fel, sokkal pozitívabban látja a jövőt.
Egy ország elégedettségi szintjét befolyásoló legfontosabb
társadalmi tényező az, hogy mennyire bíznak a politikusokban, és általában
másokban az ott élők. Ahol az emberek tudnak bízni egymásban és a vezetőikben,
ott sokkal elégedettebbek. Ennek tipikus példái a skandináv országok, amelyek
rendre az első helyeken végeznek a nemzetközi felmérésekben. Tehát, ha a
politikusaink rászolgálnak a bizalomra, az emberek is elégedettebbek lesznek.
A másik dolog pedig, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy nőjön
egy társadalom boldogsága, az szerintem az ismeretterjesztés, már az iskolában.
Hogy minél előbb tudatosítsuk a gyerekekben, hogy melyek azok a célok, amelyek
majd boldogabbá teszik őket. Ez azért nagyon fontos, mert a boldogságról
folyamatosan hamis üzeneteket kapunk. Fogyasztói társadalomban élünk, és a
reklámok megállás nélkül azt sugározzák felénk, hogy a fogyasztás, illetve az,
hogy van elég pénzünk fogyasztani, boldoggá tesz.
Ehhez képest tudjuk, hogy a fogyasztás hosszú távon nem tesz
boldogabbá, sőt, a rengeteg pénz sem. Ha már az iskolában el kezdenénk azt
tanítani, hogy ténylegesen mitől függ a boldogságunk, akkor pár évtized múlva
én azt hiszem, hogy változhat az ország elégedettségi szintje. Angliában
egyébként vannak iskolák, ahol boldogság órák is szerepelnek a tanrendben.
Érdekes megállapítás
a könyvedben, hogy a tipikus rasszista boldogtalan. Miért gondolod, hogy
például egy cigánygyűlölő hajlamosabb a szorongásra?
Egyrészt a boldogtalan ember megpróbálja értelmezni a
boldogtalanságát. Ha ahelyett, hogy elgondolkodna azon, hogy mivel tölti a
mindennapjait, vannak-e életcéljai, milyenek a társas kapcsolatai, inkább egy
kisebbségi csoportra fogja az ő nehéz helyzetét, elégedetlenségét, akkor
hajlamosabbá válhat az előítéletes gondolkodásra. A boldogtalanság, a negatív
érzelmek magas szintje tehát bizonyos embereket hajlamosít az előítéletességre.
Másrészt, ha megnézzük egy tipikus rasszista világképét, az
egy nagyon-nagyon szorongáskeltő világ, hiszen folyamatosan pusztító,
külső-belső ellenségek fenyegetik a létét. Rendkívül boldogtalan világ az,
amiben ők megélik magukat. A rasszista világkép tehát tovább erősítheti az
eleve meglévő negatív érzelmeket.
A kedvenc mondatom a
könyvedben, hogy "a pénz akkor tesz boldoggá, ha időnként nem magunkra
költjük." Társadalmi szinten boldogabbak lehetnénk, ha aki teheti,
adakozna az árvízkárosultaknak, a toldi cigánygyerekeknek vagy a kárpátaljai
magyar árváknak?
Olvastam egy angol utópisztikus kiadványt arról, hogy mit
lehetne tenni a nagyobb társadalmi elégedettségi szintért, és ebben az egyik
javaslat az volt, hogy a fizetés egy részét kapják úgy az emberek, hogy azt
valakiknek át kelljen utalniuk, azaz fizetésük egy részével egy rászoruló
csoportot támogassanak. Ez nyilván utópia még jó pár száz évig, de tetszett az
ötlet.
A pozitív
pszichológia melyik területével foglalkozol mostanában mélyebben?
Nyár végén kezdek egy kutatást a megbocsátás és az egészségi
állapot összefüggéséről. A külföldi kutatások alapján úgy tűnik, az hogy
mennyire tudunk megbocsátani másoknak, nagyon szoros kapcsolatban áll nem csak
mentális-lelki egészségünkkel, hanem fizikai állapotunkkal is. Amikor valaki
nem bocsát meg, krónikus stresszállapot alakul ki a szervezetében: pont úgy,
mintha hosszú időn keresztül stressznek lenne kitéve.
De sokszor a
megbocsátás nem jön könnyen.
Persze, minél súlyosabb a tett, amit elkövettek ellenünk,
annál nehezebb megbocsátani. Van olyan bűn, amelynek a megbocsátása egy élet
feladata lehet, például ha valakit az apja éveken keresztül abuzál.
A kutatások szerint a megbocsátással csökken, vagy akár meg
is szűnik a krónikus stresszállapot. Sőt, ha még pozitív érzelmeket is képesek
vagyunk megélni az iránt, aki megbántott bennünket, annak extrán jótékony
hatása van az egészségünkre.
Fontos viszont, hogy a megbocsátás nem egyenlő a
felejtéssel. Mert megbocsátani csak úgy lehet valamit, hogy nem felejtjük el.
Az, hogy elhalványul az esemény, az nem megbocsátás. Én azt vizsgálom, hogy aki
nagyobb valószínűséggel bocsát meg másoknak, annak tényleg jobb-e az egészségi
állapota.